Sunday, November 4, 2012

Tips untuk student undergraduate skor dean list

Bismillahirrahmanirrahim,,,,

Sekarang muncul pula perasaan untuk menyelitkan benda berfaedah di dalam setiap post saya. at least mana2 pembaca yang sampai di sini akan dapat sesuatu yang bermanfaat untuk mereka. Jadi hari ini saya ingin berkongsi hasil perbualan ringan dengan kawan yang mana dia adalah pelajar kelas pertama semasa zaman undergraduate dia. 

Yang penting kalau pelajar yang menggunakan biasiswa PTPTN mereka tak perlu bayar walau sesen pun kalau dapat skor anugerah dekan ini. ayuh adik2 sekalian, kalau tak nak bayar kena follow guide ini =)

2 jam sehari

peruntukan at least 2 jam sehari untuk mengulangkaji pelajaran. 

fokus yang susah & fahamkan konsep

bila mengulangkaji fokus pada yang susah. fahamkan konsep. bukan menghafal. bila kita faham konsep akan datang soalan macam mana pun akan dapat jawap juga. dan yang pastinya ilmu itu akan kekal lama dalam ingatan. sebab kita faham. bukan hafal. ingat tu. 

jangan bertangguh

bila ada yang lecturer ajar dalam kelas dan ada yang tak faham. jangan bertangguh. terus baca apa yang tak faham tu atau tanya lecturer sehingga faham. ingat to take action tomorrow is too late. so take action today 

hubungan baik dengan lecturer

belajar di universiti adalah totally lain dengan masa belajar masa sekolah menengah. even top scorer masa sekolah pun kadang2 ada yang susah untuk hadapi pelajaran di universiti. jadi hubungan baik dengan lecturer adalah sangat penting. tak paham tanya. face to face, lagi cepat faham bandingkan dalam lecture hall kan. bila sudah selalu jumpa dia akan ingat kita dan nama kita. ini adalah peluang yang cerah untuk score markah tinggi sebab kalau kat uni lecturer tu sendiri akan marking final paper. bila dia da kenal, dan tahu nama. jawapan pula macam yang kita pernah discuss dengan dia di situ lah makanya markah pun akan jadi special daripada student yang tak pernah jumpa dia. 

*in case of my friend kertas exam dia biasanya dijadikan sebagai skema jawapan kedua untuk marking paper student yang lain. 

so point ni sangat penting. this is like the only way for you to score. jangan pula bagi rasuah. haha and i believe lecturer tak akan terima rasuah pun kan. 

jangan study last minute

kalau da setiap hari study, always everyday discuss dengan lecturer, perkataan study last minute sudah tidak ada lagi. terutama habit bawa note sebelum masuk dewan exam. cara macam tu akan buatkan apa yang kita belajar dan ingat jadi lupa. so avoid the distraction before entering exam hall. 

study group

yang ni pun penting, cara belajar yang tak payah baca banyak2. sharing is caring. baca lain2 then citer untuk sume orang dalam group tu. kalau fahaman kita salah. rakan2 satu group boleh betulkan terus. 

so best of luck =)


3 comments:

Kayu Manis said...

sgt bagus info ni..bolehlah nanti kak rujuk di sini ye..:)

tapi anak2 kak last minute tu yg dapat..belajar berterusan..tapi bila nak dekat exam bertambah2 rajinya..

study group juga sesekali.

rapat dengan guru2 juga.

anak tgh exam skrg ni SPM

eira eixora said...

insyaAllah kak. kalau ikut cara yang betul anak2 akak akan berjaya dengan cemerlang nanti. gud luck

ila ni said...

tq anis. mcla dh hilang arah study after tamat SPM. until now try adapt cara study paling berkesan tapi xdok hasil. should try this suggestion. thanks!