Sunday, October 18, 2015

PhD Journey?

Alhamdulillah saya dah jumpa SV dan InsyaAllah akan mulakan perjalanan PhD saya Selasa ni. Sangat cepat okeh. Tak sangka dia mahu saya start secepat ini. Hari tu risau sangat kan.

Ramai orang bertanya, kenapa saya nak sambung belajar sampai PhD?

Sebenarnya tak reti nak jawab macam mana. Yang pastinya bukan sebab nak jadi kaya. Nak hidup senang sikit tu adalah, tapi bukannya nak sambung PhD jadi lecturer dan kaya raya. Yerp, itu bukan matlamatnya sebabnya kalau nak kaya lebih baik berniaga kan. 

Pada saya sambung belajar ni lebih kepada satisfaction. Rasa macam ada something yang tak complete kalau saya tak teruskan. Sejak dari masa degree dulu lagi dah rasa nak sambung. Tapi masa tu tak tahu lagikan pasal sambung-sambung semua ni tu yang keje dulu. 

Besides, husband sangat supportive. Susah nak cari husband macam ni (Padahal tak tahu pun kan husband orang lain macam mana =p) Kasi can lah nak puji husband sendiri =) Terus terang dia sangat banyak membantu financially & mentally. Bukan nak salahkan dah berkeluarga dan ada anak. Tapi bila study plus ada family + anak kecik memang workload akan bertambah and he helps a lot. Kadang-kadang touching jugak. Yerp, nak touch woman heart, tak payah ngan bunga bagai (for me lah) just tolong yang mana patut pun dah more than enough. 

Doakan moga perjalanan yang baru bermula ni sentiasa smooth aje oke. 

Btw, this morning I attend my labmate punya convocation. Dr Leong & Dr. Sim. Congratulation to both of youuu~~. Very inspiring.