Thursday, January 30, 2020

Perjalanan PhD

Tergerak hati untuk berkongsi pengalaman dalam menggapai PhD ni. Daripada blog ini dibiarkan sepi semoga ia dapat memberi suntikan semangat untuk sesiapa sahaja yang bercadang untuk menyambung pengajian ke peringkat PhD, sedang berjuang atau sesiapa sahaja. 

BAGAIMANA SAYA BERMULA?

Semenjak degree lagi jauh di lubuk hati menyimpan hasrat untuk menyambung pengajian ke peringkat PhD. Benarlah kata2 itu doa. Walaupun seringkali di ucap di dalam hati, akhirnya termakhbul juga impian itu. Dan laluan untuk sambung juga di permudahkan.

PENGALAMAN KERJA

Seperti lain2 pelajar bila sudah habis belajar begitu teruja untuk bekerja. Mahu merasa pegang duit sendiri. Walaupun saya graduan lepasan universiti tersohor di Malaysia dan dibiaya oleh syarikat famous di Malaysia semasa di degree saya gagal untuk melayakkan diri menjadi sebahagian daripada mereka untuk memulakan kerjaya.

Walaubagaimanapun saya bernasib baik kerana masih di terima bekerja sebagai Research Chemist di sebuah company membuat glove. Terus terang saya suka dengan kerja saya. Cuma keterujaan itu hanya sementara bila saya mula berasa bosan dengan rutin yang sama setiap hari. Saya perlukan kerja yang lebih menCABAR? =)

Akhirnya saya membuat keputusan untuk resign setelah di terima bekerja di company kedua. Saya juga suka akan job scope di company kedua. Namun atas sebab2 tertentu saya memilih untuk berhenti juga.

MASTER DEGREE

Sebelum resign saya ada nyatakan hasrat untuk sambung belajar kepada seorang kenalan. Ketika itu dia bekerja di Universiti. Jadi melalui dia saya dapat tahu ada pensyarah yang tengah mencari student.

Semuanya dipermudahkan setelah emel saya berbalas positif. Saya diterima untuk sambung master di universiti tersebut. Atas banyak faktor saya berjaya tamatkan pengajian MASTER saya selama 3 tahun. Antaranya SV yang supportive, kawan2 yang banyak membantu, dan persekitaran yang sangat baik.

Alhamdulillah juga saya mendapat tajaan MyMaster under MyBrain untuk bayaran yuran. Dan monthly allowance. 

BERSAMBUNG






No comments: