Wednesday, February 26, 2020

Permulaan PhD

Setelah tamat pengajian di Peringkat Master. Saya sangat teruja untuk memohon jawatan pensyarah di universiti2 awam.

Hampir semua universiti awam saya telefon. Namun semuanya tiada kekosongan. Kata mereka mereka sudah ada staf yang sedang menyambung pelajaran di peringkat PhD. Jadi jawatan yang ada akan diisi oleh staf sedia ada. 

Bincang dengan husband. Kerja atau sambung? Tanya dia jika sudah kerja mahu sambung lagi atau tak? Mahu. Kalau macam tu sambung je bagi habis dulu kemudian baru fikir nak kerja apa. 

Lalu, langkah pertama cari SV. 

Setelah di timbang tara lokasi uni dengan rumah akhirnyaku memilih UPM. 

Pencarian SV bermula. 

Kebanyakkan group2 Phd, tutor, uni di fb saya masuk. Lalu sy membuat 1 posting. Lebih kurang bunyinya begini. 

Saya berminat untuk sambung PhD. Bidang kejuruteran kimia (proses). Labwork. Lalu Allah hantar SV saya untuk komen di situ. Alhamdulillah selepas bertemuan pertama terus rasmi bergelar student kepada SV saya ni. 

SV yang baik dan supportive pun rezeki juga. 


No comments: