Thursday, February 27, 2020

Nak pilih mana dulu?

Saya terjumpa pertanyaan ini di FB.

Katanya jika nak sambung PhD nak pilih yang mana dulu. 

Dislaimer: Ini adalah pendapat peribadi saya. Lain orang lain pendapatnya. 


LOKASI UNIVERSITI

Untuk universiti saya tidak pilih berdasarkan rank @ apa. Yang penting lokasi. Mestilah berdekatan dengan rumah. 

Memandangkan saya sudah berkahwin dan mempunyai anak. Suami pula bekerja pejabat jadi saya utamakan lokasi dahulu. Toksah cakap nak sambung oversea. Kalau boleh nak sebelah rumah je =)

Jimat kos
Uni yang dekat ni sikit sebanyak membantu mengurangkan perbelanjaan. Ye lah sambung belajar ni terkenal dengan tak cukup duit. Jadi kita kena jimatkan mana yang boleh jimat. Kalau uni jauh nak kena PJJ. Kena sewa rumah atau hostel. Duit travel lagi everyweek. Semua pakai duit tu. Selagi boleh jimat kita jimat.

Emosi
Emosi diri sendiri penting. Kena jaga. Bila duk jauh2. Rindu suami. Rindu anak2. Macam2. 

SUPERVISOR

Bila dah pilih universiti, baru lah pilih supervisor. Cara dia masuk laman web universiti. Pergi dekat fakulti yang kita mahu apply. Kemudian pergi dekat supervisor directory. Nanti dia akan ada short description tentang research yang related ngan supervisor tu. Try approach dia by email atau call. Saya buat dua2 ni but no reply. Mungkin tak berjodoh ngan supervisor tu. 

TAJUK

Bila dah jumpa supervisor. Discuss dengan dia tentang tajuk2 yang available. Bila dua2 setuju dengan tajuk tu boleh lah proceed dengan proposal semua. 

----
Bila kita dah jumpa Supervisor dan bincang tajuk ngan dia probability untuk kita diterima kat uni tu tinggi lah sebab approval memang daripada lecturer tu. Kalau kita just apply through uni tanpa cari supervisor dulu akan ambil masa untuk uni matchkan kita ngan lecturer mana. Dan mungkin lecturer yang match tu dah tak available untuk amik student. Haa macam tu lah cerita dia. 

Semoga bermanfaat 


No comments: