Saturday, August 2, 2008

Sekali Harung

Dua tiga hari ni macam2 cerita yang aku dengar ada yang tak best didengar dan ada jugak yang best.

Pastu dua tiga hari ni jugak aku aktif melompat dari satu blog ke satu blog. Best jugak baca2 blog orang ni. Leh tahu banyak info tanpa cakap banyak2. Just baca je. Ada jugak jumpa blog baru. Makin bertambah listing kat blog ni. Takpe nanti senang sikit nk melompat dari sini ke blog yang disukai.

Mengikut survey yang aku buat 2 3 hari lepas, ramai kawan2 seangkatan aku yang tak sabar nak abes blaja. Aku pun sama sebenarnya. Belaja tu best tapi bila terasa susah cam tak best plak. Tapi aku memang sedia maklum kerja tu tak lah sebest belajar. Banyak komitmennya nanti.

So this is my theory,

Kerja + Belajar = Duk rumah, jaga anak

Hahaha, jika diberi peluang. Tak mungkin kot aku mensia2kan peluang untuk bekerja. At least, untuk sedikit keselesaan di masa depan.

Sekarang aku hanya mampu berdoa untuk diberi kekuatan menghabiskan belajar ni dengan cemerlang. Ingat Anis, kejayaan tak datang dengan mudah.

Erm,,, ramaikan orang berimpian untuk menjadi kaya. Begitu jugak aku. Dilahirkan dalam keluarga yang serba sederhana. Sejak kecil aku menyimpan impian untuk merubah nasib keluarga.

Tapi satu je yang bermain difikiran aku sejak dulu. Aku nak aku dapat tu dengan hasil titik peluh aku sendiri. Aku tahu betapa susahnya untuk mengharapkan orang lain untuk bagi kesenangan kepada kita. Kalau dapat, tu satu bonus untuk kita.

Dengan prinsip itu, aku hanya mampu berdoa dan redha di atas segala keputusan yang aku dah buat. Seiring masa berlalu, aku makin rasional dalam apa jua hal. Aku yakin yang rezeki adalah kurniaan Allah s.w.t dan Dia berhak memberi rezeki itu kepada sesiapa yang Dia suka walau dengan apa cara sekali pun.

Lagi satu kalau korang perasan, kat blog aku sekarang da tak banyak gambar. Dulu time baru2 beli handphone aku beria upload gambar. Tangkap gambar kat sana sini. Sampai banyak gler gambar. Tapi sekarang malas teramat nak amik gambar pastu nk upload lagi.

Mungkin ni lah sikap manusia, masa tak dapat lagi beria nak. Lepas dapat beria jugak kejap. Pastu dah rasa cam biasa. Then mula terfikir nak tukar baru, looking for the better one. Until the end we are still like that. So, what we are searching for? I'm also don't have any idea.

So back to basic, bersyukur dengan apa yang kita ada. Always think positive. But don't forget to achieve what we are dreams for. Insyallah our life will be going well.

p/s: This post is not refer to someone else. Is like a reminder to me.

No comments: