Sunday, April 19, 2015

Antara Master & PhD

Walaupun saya belum viva lagi untuk master saya. Namun keinginan untuk bekerja seakan membuak-buak. Kerana saya ada agenda lain untuk dilakukan sekiranya saya bekerja. Oleh itu, saya gagahi diri menelefon beberapa universiti awam. Namun jawapan adalah mengecewakan. Katanya mereka sudah tidak amik pelajar lepasan master lagi untuk jawatan pensyarah di universiti-universiti berkenaan. Sedangkan 2 tahun lepas, beberapa kenalan saya berjaya mendapat jawatan tersebut dengan berbekalkan sijil master. 

Esok saya akan menelefon beberapa universiti lain lagi kalau-kalau ada rezeki. Namun jika jawatan masih sama dan atas persetujuan suami, insyaAllah saya akan sambung lagi ke peringkat seterusnya. 

Senior saya cakap (now dia dah jadi senior lecturer kat salah sebuah universiti awam), kalau sambung PhD buat betul-betul. Research buat betul-betul, grab seberapa banyak conference, publish seberapa banyak paper dan try untuk tonjolkan diri dalam pelbagai aspek. Jika tidak, mungkin masalah yang sama saya kena hadapi bila keluar untuk dapatkan kerja nanti. Huh! sunggu berat cabaran itu. Bila bagitau husband dia cakap betul lah tu cakap senior saya sebab dia tengok untuk master ni saya tak bersungguh sangat =(

Doa yang baik-baik saja.

Oh btw hari ini Dahlia Amani dah cukup 3 bulan.


- Da pandai senyum & cakap versi baby bila di agah. Agaknya cepat bercakap kot nanti
- Hari tu g timbang 3.85kg. Next week g check up.
- Baik je Dahlia ni
- Itu je nak cakap. Hehe!



4 comments:

Kayu Manis said...

assalamualaikum
dah besar baby rupa lama tak dtg sini...rupa sama kakaknya..comel

cuba lagi ada rezeki in shaa Allah

eira eixora said...

waalaikummussalam knor. sy pn rs dahlia sm mcm kakak. insyaAllah

AtieYusof said...

Salam follow sni..
InsyaAllah nanti ada rezeki untuk bekerja tu..mudah2an dipermudahkan dlm urusan pencarian..
comel nya Dahlia.. bam-bam :)

Unknown said...

comel Dahlia..^_^*