Monday, April 5, 2010

Membebel..

Entah apa tajuk yang sesuatu untuk entri ini. Sudah lama aku tidak menulis panjang2. Tapi rasa malam ni semacam nak tulis panjang2 kat sini. Bukan apa saja ingin meluah kan apa yang terpendam.

Yerp, sejak kecik lagi aku sudah di asak minda untuk menjadi seorang doktor oleh kedua ibu bapaku. Kerjaya doktor memang menjadi idaman semua orang. Bila tengok doktor je kan, nampak hebat. Dalam hati mesti terfikir yang dia mesti kaya raya, dapat apa yang dia nak dan of course doktor ni bijak pandai. Harapan dan cita2 ni makin mekar di hati apabila aku melangkah kaki ke SBP. Belajar sebersungguh mungkin. Dan akhirnya aku mendapat kejayaan dalam SPM, but not so flying in colour. Dan dengan result itu tidak memungkinkan aku untuk memohon mana2 medical course yang ditawarkan di luar negara.

Jadi aku meneruskan pembelajaran di Matrikulasi Sains. Semasa di matrik sekali lagi aku berada di dalam dilema nak amik fizikal atau hayat. Memandangkan pada fikiran aku sains hayat agak susah aku membuat keputusan untuk meruskan mengjian dalam bidang sains fizikal. Ade juga ura2 mengatakan budak sains fizikal boleh apply dentist bila abes nanti. Walaupun dapat result yang boleh dikatakan ok aku tak apply satu pun untuk dentist kat mana2 u (Masa tu yang amik budak fizikal hanya USM and UPM) tapi semua yang aku apply adalah engineering kat hampir semua universiti. Pada aku masa tu takpe lah Engineering atau MEdic semuanya sama. Dapat keje dapat gaji juga. Dan aku terlupa yang kalau medic nanti abes tak payah susah2 cari kerja, gov terus amik keje. Kalau eng kena cari kerja sendiri.

Aku mendapat tawaran ke USM dalam kejuruteraan elektrik. Tetapi dalam masa yang sama aku juga mendapat tawaran ke UTP dalam kejututeraan kimia + ade biasiswa. So, aku decide pilih UTP. Belajar kat sana best. Cuma aku tak berapa fokus kot. Harapan aku cuma satu, tiada dua dan tiga. Hanya untuk menjadi engineer di mana-mana OPU.

Tapi kini harapan hanya tinggal harapan, aku tidak mendapat tawaran untuk bekerja di mana-mana OPU. Dan silap aku jugak mungkin. Aku start apply kerja kat tempat lain after aku direaleasekan dari Pet. Dalam bulan Oktober 2009. Masa tu aku rasa sudah agak terlambat untuk aku mendapat engineering position di mana-mana company. Tapi aku gagahkan diri apply jugak. Tapi stu pun tiada balasan.

At last, aku apply GEMs program. Memang teramat best. Sambil2 apply keje aku meneruskan GEMs ni. Kawan2 best, Makanan best, persekitaran best & tutor2 dia pun best. Yerp, dalam pahit ade manisnya. At least masa tu aku tak ingt sangat yang aku masih menganggur.

Ngam2 je abes GEMs aku ditawarkan kerja di mana aku bekerja sekarang hasil aku menghadiri job matching beberapa bulan sebelum itu. Bukan sebagai engineer but aku buat keputusan untuk try jugak. Kerja memang best, but ade sumthing yang aku tak dapat kat situ.

And now aku still looking for another job. But it is too difficult for me. I felt like I want to cry everytime I'm applying for job with no one bother to reply my application. I felt like I'm too bad. I have no other option to find a better job. I have no one that have power to help me out from this situation. I have no family members that can help me. It is true that i have to help myself. Prove it to other that I can struggle myself to find better job. But it is very2 difficult to me.

Yes, I have to look back to myself:

- It is my pointer is too low?
- It is because I'm a girl and others can give an accuse for not taking me?
- It is I am not suitable to be an engineer?

I am not so excited to be an engineer, but at least I just want to prove that I can do it.

And some one said, woman must be a teacher. It is?? I have no idea. It sound okay. But deep down in my heart is still not so okay to say woman must be a teacher. There are many woman out there with many title and I also want to be one of them.

Yerp, aku tidak pernah menghadapi sebarang masalah semasa belajar. Semuanya smooth. Dari umur 5 tahun hingga la ke sekolah rendah, menengah, matrikulasi dan universiti. Baru kini aku di uji.

"Ya ALLAH, please give me strength"

p/s: This Saturday I am going to sit for PTD test. Pray for me. i really hope that I will pass this stage.

3 comments:

xi da ya said...

gud luck anis!
pray for me too~
:)

Zhafharina Sabri said...

anis,nk alamat eh.

eira eixora said...

Anis nurdhiani binti rosdi
Blok E2-77, Desa Tun Hussein Onn, Jalan Jelatik, 54200 Kuala Lumpur