Monday, July 12, 2010

Source of income

Note: Ni bukan nak jual MLM ke apa just to share a piece of idea je k...

Herm,,hari tu cakap2 ngan husband. Tetiba datang idea. Kalau kita kira gaji by bulan. Gaji kita cam sket je.. Ok contoh rm2k sebulan. Maksudnya tu je lah yang kita dapat bulan tu kan. Tak kira lah kita kerja gov ke atau private. Beza gov lebih secure sket sebab ade pencen dan elaun pun banyak.. Hopefully leh keje gov one day =)

Ok..back to the topic. Dan saya cakap lagi. Kalau kita dapat kira income by hari kan lagi best. First target dapat rm50 sehari. So, rm50 x at least 20 hari keje = da rm1000 kan. Ok katakan tak cukup. So, target dapat kan rm100 sehari x 20 hari = rm2000 kan. Yurp, tak cukup lagi hahahaha...manusia kan memang tak pernah cukup..Cuba dapatkan lagi banyak dalam sehari so kalau darab 20 nanti akan jadi makin banyak...Wa, bestnya..

Macam sedara saya kat sri gombak tu. Kita akan tengok dia bukak gerai kecik je kat tepi jalan. Jual nasi kukus je pun. Nampak cam biase je kan. Walhal kita tak tahu sebenarnya income dia by hari +- rm300 sehari. Ni untung bersih ni. Setelah ditolak modal. If dia bukak kedai 20 hari sebulan rm300 x 20 = rm6000 sebulan. Tu kalau dia bukak 2o hari je. Kalau dia bukak tiap2 hari. Wa, saya sangat respect kat dia. First day bukak kedai dia cakap laku 2 bungkus je nasi. Tapi lama2 makin banyak orang datang sampai sekarang ni siap tak cukup lagi.

Yerp saya akui buat bisnes lagi senang nak dapat banyak duit. Tapi kadang2 saya agak tak suka pasa sesetengah bisnes yang macam sukar nak dipercaya. Hahaha! Saya hanya akan percaya pada bisnes yang saya boleh fikir secara logik akal je. Selebihnya saya simpan je dalam hati.

2 comments:

xi da ya said...

btul2,buat bisnes lagi senang nak dapat banyak duit.
tapi saya suke bisnes yang usaha sendiri,cnthnye buka gerai ke.mule2 wat kecil2 an dulu la kan..
kalo MLM ni sy tkut sy sndri x leh..
sbbnye sy ni not good in PR.ssh nk cr org bwh..hoho

eira eixora said...

betul2 sy pun sama. Harap2ny nanti ade la bisnes yang sesuai tuk dibuat =)