Friday, June 22, 2012

Kenangan


Kita suka kan mengimbau kenangan lama2. ni gambar 15 tahun lepas. masa kami darjah 6. terjumpa kat facebook cikgu. terima kasih cikgu sebab simpan lagi gambar ni. Untuk memudahkan cerita saya perkenalkan sume orang dalam gambar dulu k. 

Dari kiri berdiri: (yang pakai baju kuning je)

Izudi, Zairi, Hafizu, Zulhilmi (a.k.a my hubby) =P, Rozlan, Khairunnazar. 

Dari kiri duduk:

Huzaifah, Sahron, M.ros, M.Arif, Fathy. 

Cikgu pulak dari kiri:

Cikgu Zakuan, Ustaz Hadi, Cikgu Mat Nawi, Cikgu Husin.

Okelah, memandangkan saya banyak masa. Jadi saya cerita sorang2. Wakaka! Banyak nya masa kan. K lah. Yang saya rasa saya nak cerita saya cerita. Yang rasa taknak saya tak cerita. Cerita bermula dengan Izudi. 

Izudi ni dulu sangat suka menyakat saya. Bagi dia kalau tak menyakat saya sehari tak senang duduk. Dia panggil saya stick. Sebab dulu masa darjah 4 saya jual sticker. Macam mana boleh jual sticker? Dulu saya tuisyen bila wiken. Kat bawah kelas tuisyen tu ada kedai jual sticker cartoon. Sume ada mickey mouse, mini mouse, donald duck. Jadi saya beli sepapan pastu bila hari sekolah saya tunjuk kat kawan2. Kalay diorang nak beli saya gunting yang diorang nak jual 20sen. Tapi izudi ni tak nak bayar. Dia mintak je. saya tak bagi. jadi dia panggil saya stick. suka hatilah nak panggil apa pun kan. tapi da laaaaaaama tak jumpa dia. Hari tu dia baru kawen. Tapi tak pergi pun sebab dia pun tak jemput saya. 

Zairi pun sama suka jugak menyakat. Tapi bukan saya je yang dia sakat. Hampir sume orang pun dia sakat. Biasalah budak2 nakal.

Hafizu, saya tak berapa baik sangat ngan dia. Sebab dia senyap je orangnya. Kalau jumpa sekadar senyum cukup. 

Zulhilmi, yang ni saya paling tak sangka. AKhirnya menjadi teman sehidup semati saya. Seriously Obviously saya tak sangka. Sume ni ketentuan Allah,. Masa ni dia dah duk usha2 saya. Tapi entahlah masa tu dia bukan taste saya. Sangat saya tak suka dia. Dia pulak sengaja kalau berjalan tu bagi bertembung dengan saya. Apa? Takde orang lain ke asyik2 dia. Wakaka. Punyelah sombong masa tu. Pernah satu kali saya dapat surat dari dia. Walhal baru darjah 6. Sudah bersurat2 bagai. Masih ingat lagi permulaan isi surat tu.....

wajahmu ibarat bulan purnama...........(dah, reveal sikit je)

btw saya pun rasa saya tak abes baca surat tu sebab saya flash surat tu dalam toilet. kejam tak? kejam tak?. bukan kejam tapi bagi saya dia sudah over the limit. baru darjah 6 kot. masa tu saya belum ada feeling nak bercintan cintun. bukannya baik sangat tapi rasa too young. 

Wah wah wah mentang2 citer pasal husband sampai 3 perenggan. Oke saya stop sini. Pssstt...bila sekarang ni tengok balik gambar ni. dalam hati cakap knape pulak dulu saya rasa dia bukan taste saya padahal comellls je dia kan? kan? sila setuju ngan saya =P

Rozlan, pun saya tak baik sangat masa dulu2. Sekarang dia pun tentera jugak. Kat kem sg. buloh. Duk dekat je ngan umah saya sekarang ni. wife dia pun sama kelas ngan kitorang masa darjah 6. Tak lari jauh kan we all ni. tup tup kawen ngan kawan sendiri =P

Khairunnazar, untuk pengetahuan semua beliau sudah tiada lagi di dunia fana ini. beliau telah meninggal masa umor kitorang 20 tahun kalau tak silap. dia meninggal dalam tidur. takde sakit apa2. bila mak dia kejut bangun subuh badan dia dah tak bergerak. Al-fatihah..Dia senyap je jadi saya pun tak berpeluang cakap banyak ngan dia masa dalam kelas dulu2. Doakan moga dia sentiasa tenang di sana. 

Huzaifah, sekarang ada bisnes sendiri warisan turun temurun. Walaupun tak belajar tinggi tapi jadi orang kaya kat kampung =)

Sahron, anak sedara hubby. Bila saya kawen ngan husband, anak sedara dia anak sedara saya jugak kan. Makin kecik lah dunia. Duk putar2 benua sama =P Dia pun kawen sama hari ngan kitorang kawen. Maksudnya 3 orang budak sekelas masa darjah 6 dulu berkongsi pelamin yang sama. Sesuatu yang saya tak pernah impikan. Langsung tak terlintas dalam fikiran dan angan2. Ini sume Allah yang da aturkan. Kadang2 janji Allah itu indah. Btw, wife dia orang perak. 

M.ros pulak ketua kelas kitorang. Saya suka kawan ngan dia sebab dia baik orangnya. Bagi saya dia budak lelaki yang tak ganas. Tak suka sakat budak pompuan. Cakap pun lembut2 je ngan kitorang. Sebab tu lah kot ramai orang sokong dia jadi ketua kelas kitorang. Sekarang dia da kawen. Duk kat ipoh. Wife dia orang kedah kalau tak silap. 

M.Arif, da lama tak dengar citer pasal dia. Tak tahu lah dia keje kat mana da kawen ke belum. Padahal umah dia dekat je ngan umah kat kampung. 

Fathy pindah umah saya kami form 1. jadi ngan dia pun lost contact. kalau jumpa dia da tak cam kot. 

Cikgu pulaks...

Cikgu Zakwan cikgu sukan. disebabkan saya tak aktif sukan dan bukan atlit makanya saya tak kenal sangat dia. Lagipun dia tak mengajar kelas kitorang. 

Ustaz Hadi pulak sekarang ni adalah mertua kepada adik saya. Sebab adik saya kawen ngan anak dia. Sebabnya masa adik saya form 5 anak ustaz hadi ni jadi cikgu adik saya. Ini sume pun tak dirancang. Segala2nya berlaku dengan sekelip mata. Makanya sekarang ni anak ustaz hadi ni jad adik ipar saya lah. macam citer dongeng pulak kan. btw, sekarang ustaz hadi sakit kena strok. doakan dia cepat sembuh k. 

Cikgu Mat Nawi. Dulu dia muda lagi masa saya darjah 6. Obviouslah kan. sudah 15 tahun berlalu. Saya pun kecikkkkk lagi masa tu. Masa darjah 6 kitorang sume ni duduk asrama. Asrama Desa. Cikgu Mat Nawi ni umah dia kat Kota Bharu. Jadi dia duk bilik warden kat asrama. Sebab warden da ade umah sendiri kat kawasan situ2 jugak. Tapi satu je malam2 mesti dia bagi baju kemeja dia suruh saya iron. Saya sebenarnya tak pandai sangat nak iron baju besar2. Saya kan kecik lagi mas tu =P Saya iron jugak tapi macam still berkedut lagi. Dia tak kisah pun dan pakai jugak baju tu g mengajar. Kesian cikgu terpaksa berjauhan dengan keluarga sebab nak ajar kami semua. 

Cikgu Husin sekarang sudah naik pangkat jadi cikgu besar. Juga kat sekolah lama saya. Hari tu jumpa cikgu, nampak cikgu da berumur. Tak rasa pulak diri sendiri da besar panjang siap ada anak lagi kannsss.

Okelah da panjang lebar, entri bersambung dengan cerita budak pompuan pulak di lain kali. 







No comments: