Monday, July 30, 2012

Mood memasak on =)

Setelah 2 hari berbuka puasa kat luar. Tetiba hari ini terasa rajin pula memasak =)

Sambungan :. psstt malam tadi tak sempat nak membebel sebab mata da ngantuk, sempat upload gambar je.


Meh kita kasi close up sikit.


Ini kerabu ayam. Cubaan pertama. Rupa ada. Rasa ke laut. Tawar sikit. Kurang rasa.
Kalau bukan puasa boleh try dan ubah-ubah rasa. Dah bulan puasa. Makan je ler.


Ini petai. Dulu husband tak suka. Saya je duk makan sorang2. Sekarang dia pulak yang ter over suke.
Sanggup beli 2 papan rm5. Kalau dengar ko oghe kampung buat malu je.
Kalau kampung kait kat belake umah je.

Tapi dah duk KL masuk jamban pun kena bayar. Kat kg bayar juga cuma murah le sikit =P


Ini ayam saya tak masak. Suh husband belikan kat bazar ramadhan. 
Nampak bestkan. Dari hari tu lagi teringin tapi tak beli2 pon. 
Last2 hari ni nak jugak nak jugak. 
Tapi ada apa ngan rupa. Tawar hebe rasanya. 


Timun batang. Hidangan wajib. Entahlah husband suka sangat. Tiap hidangan bertimun batang. 
Saya tak suka sangat. 


Sup ayam. Saya letak ayam yang bahagian tulang dan berisi sikit dengan harapan nak makan ngan ayam bakar. Rupa2nya hampeh. Lagi sedap sup saya ini compare ngan ayam bakar itu. 


Sotong masak kunyit. Pukul 7 husband bawak balik sotong request suh goreng padahal lauk lain sume da ready. Untuk tak nak menghampakan masak je lah. Tapi bagus juga. Penyelamat keadaan. 
Rupa ada. Rasa boleh lah tahan =P


Ini pun kegemaran husband juga lately. Dulu dia mana suka makan ikan rebus bersama budu ni. 
Sekarang dia juara. Pendek kata banyak makanan kegemaran saya sudah jadi kegemaran dia. 

Tapi mood & selera saya macam takde sangat ramadhan kali ini. Pernah 2x berbuka tanpa makan nasi. Bukan lupa tapi rasa da full lalu penat lalu tertido. Oh! diet. Belum mula lagi sebab..haha! biasalah I have no reason. Mungkin belum sampai seru lagi. Itu jawapan tipikal artis malaysia. Bukan jawapan saya. Dan saya sebenarnya takde jawapan tentang itu. Cuma yang nyata saya tak selera sangat nak makan. Kenapa? Juga takde sebab musabab yang nyata. Dulu kalau puasa, rasa nak makan tu lah. Nak makan ni lah. Sekarang makanlah seadaanya. Sebab tu lah semalam beria masak. Dengan harapan saya makan lah banyak sikit kan. End up tak abes pun. Huk huk huk. 

Enough of makan-makan & masak-masak. Nak citer pasal dhiya pulak lah. 

Begini ceritanya. Korang tahu belum yang kitorang bulan ni 2 kali hujung minggu adalah berada di kg. Lagi satu weekend masa ujung bulan 6 pun kat kg juga. Happy rasanya berada di kg. Tak tahu lah kalau2 perasaan itu untuk orang yang jarang2 balik je ke atau memang sebenarnya duk kg itu best. Pape I still wish for it. Tak sabar rasanya nak berumah tangga di kelate. Kat bahagian mana pun takpe as long as Kelate. Sound fanatik kenegerian. Takdelah sangat sebab saya sudah merantau hampir 9 tahun. Bermula dengan matrik di Kulim, Kedah then ke UTP, Tronoh, Perak then KL. Hah? dah hampir 4 tahun saya di KL tak perasan pulak masa sangat cepat berlalu. 

Oke back to dhiya story mory. 

Hari tu kan masa balik kg kan we all, me & papa dhiya sangat excited nak pakaikan dhiya subang. So, we all pun bawaklah dia ke kedai emas. Masa cucuk sebelah telinga tu dia bagi lagi, tapi bila rasa sakit plus ada drama2 sikit dia tak bagi cucuk lagi satu. Tapi tak kan lah nak pakai subang sebelah kan. Jadi paksa lah jugak untuk cucuk sekali lagi. and Yes berjaya. Tapi at the end what happened?

Masa kat umah pengasuh dia pergi bukak sebelah subang dia sendiri. Cara bukak tak dapat dikenal pasti. Tapi ada darah kat telinga dia. Tau2 je lah mama dhiya ni penakut. Jadi tak terus bubuh balik subang yang tercabut tu. Maka tunggu lah 2 hari dulu. U now after 2 hari lubang da takde. Tertutup sudah. Call my dad. Dia cakap lubang yang tertutup tu akan jadi keras and kalau nak g cucuk lagi sekali dia tak akan cucuk tempat yang sama. Dia akan cucuk tempat yang lain sikit dari situ. Maka berparut lah telinga dhiya. Tak sukanya. Kalau lah tahu tak boleh cucuk tempat yang sama saya paksa jugak dhiya pakai subang hari tu masa 1st day subang tu tercabut. Tapi apa nak buat. Hopefully takdelah tak cantik sangat nanti. Tak nampak kot bekas lubang lama tu. Tengah sedapkan hati sendiri ni. 

K lah. Setelah sekian lama tak updata bila update berjela2 pula. 

Terima kasih sebab baca entri yang panjang berjela ini. Kalau sudi datang lah lagi =)

No comments: