Monday, August 16, 2010

Ramadhan kali ini....

Totally different dengan ramadhan2 yang sebelum ni..

1. Sebab saya da ade suami
2. Sebab saya bakal jadi mama nanti

Yang tak berubahnya saya still tak pandai2 lagi masak. Tambah2 lagi + ngengada kot. Bila masuk dapur je rasa lain macam. Bau bawang2 lebih2 takleh. Bau kunyit lebey2 takleh. Ayam yang tak masak lagi pun takleh. Betul ke ini adalah alahan atau sebab 'pemalas', huhuhu, no komen. Tapi still sampai hari ini saya masih tak selera nak makan nasi. Petang berbuka makan sikit je. Jika over limit then rasa nak terkeluar balik. So, saya kena stop makan on the spot. Pagi sahur saya hanya boleh telan nasi + sambal daging je. No more lauk lain. Kalau makan lauk lain seriously rasa macam nak terkeluar balik. Oh No.!! Da la hubby takde. Sob Sob SOb.

Ingat lagi tahun lepas, pas abes study saya keje kat Petrosains. Dalam fikiran da siap2 plan da before puasa nak berenti keje and nak duk sebulan kat umah. Sampai raya. And 1hb 8 saya cabut. Berenti terus tak datang2 da KL. Jadinya saya puasa selama sebulan kat umah, tiap2 hari ummi tanya nak makan apa. Tapi time tu takde pulak nak makan apa2. Sekarang rasa nak makan macam2.

1. Ketupat sotong, yang ummi buat
2. Butir nako yang ummi buat
3. Meee sanggul juga yang ummi buat
4. Puding gula hangus
5. Lagi2...entah banyak sangat sapa tak ingat..

Dan saya pasti ini bukan mengidam, saje2 nak makan. Tapi bila beli kat bazar ramadhan kat sini rasa nya tak sesedap yang ummi buat. Sesetengah je ade kat bazar yang selebihnya mungkin saya tak akan jmpa kat sini. Dan puasa kali ini saya tak berkesempatan pun balik kg untuk merasa nikmat berpuasa kat kg.

Sebab company saya sikit punye susah nak mintak cuti. Bayangkan dalam banyak2 cuti umum yang di ambil oleh KL. Hanya 14 hari terpilih saje kitorang leh cuti. Tapi untuk raya saya tak kesah unpaid pun unpaidlah asalkan saya leh beraya dengan tenang kat rumah.

Bukan saya nak merungut ke apa dengan keje sekarang, tapi jika diberi peluang saya tak akan duk lama kat sini. Saya harus mencari keje yang lagi secure. Sebab kat sini saya tak bleh bayangkan apa yang akan saya capai walaupun dalam masa 5 tahun lagi. Yer, saya da nampak saya akan tetap macam ni tanpa sebarang perubahan. Sedangkan saya memerlukan perubahan itu.

No comments: