Saturday, January 4, 2014

Tips beli telefon

Ya Allah sebetulnya saya bersedih sejak malam tadi sehingga ke saat saya tulis ni saya belum makan nasi lagi. tak selera.

Kronologi cerita

1. Lepas magrib malam tadi husband ajak nak g beli phone saya kat The Mines.
2. Pergi sampai2 dah kul 9. Kedai tutup kul 10. Beli dalam keadaan tergesa..
3. Balik-balik check phone saya AP set. (SEDIH YA AMAT ALLAH SAJA YANG TAHU)
4. Saya terus tukar simcard ke tel lama.
5. Simpan dalam kotak terus tanpa charge yang 6 jam tu
6. Biasa saya senang menangis. Tapi hingga saat saya menulis ni saya belum menitikkan setitis air mata pun. Dalam hati memang bengkek......................

SELLER SAID
Original set berkali-kali... kalau dia Islam memang dia berdosa teruk sebab dia tipu saya. Tapi sebab dia cina. Huhuhu!

Saya jenis tak tahu telefon tu original ke, AP ke, cina ke

Pastu bila balik saya godek-godek phone rupanya tu tel dari Cina AP set.
Hancus hati saya. Hari ni memang nak g cari dia seller tu. Tapi sebab husband kerja. Saya terpaksa tunggu husband balik dulu. Dan semoga Allah tolong saya kuat untuk berhadapan dengan  ca ya nun alif tu. geramnya hanya saya je yang tahu.

Husband cakap mungkin tukar phone je boleh. amik duit balik memang tak boleh lah.

Masa kat kedai tu sy duk ingat code apa yang kena guna untuk cek IMEI. Tapi sampai sudah tak ingat.
Rupanya code tu adalah *#06#, rupanya IMEI tu pun ada tulis kt kotak. (sah phone saya tel cina)
Nanti akan keluar no banyak2...

contoh

123456108978

no 7 dan 8 akan tentukan negara mana telefon tu berasal.

kalau 00 atau 03 atau 04 dari kilang asal (tiptop quality)
kalau 01 atau 10 - original set (good quality)
kalau 02 atau 20 - cina (low class quality)

plus kalau original set. IMEI no kat bawah tempat bateri akan sama ngan IMEI yang dia letak kat kotak phone. Siap la cha ya nun alif tu malaam ni. tolong lah..

yang lagi geram memang dia tulis AP set kat kotak. mengapalah bodoh sangat saya ni. huhu! apa dia ingat dia nak berniaga sehari je ke kat situ. dia ingat saya takleh g lagi ke malam ni jumpa dia.

tolonglah kepada yang berniaga jangan tipu orang. kalau tak ori cakap tak ori. kalau ori cakap ori.... biasa saya baca orang lain je terkena. ni saya sendiri yang kena.

mungkin Allah duga saya sebab Allah tahu saya kuat. dan Allah nak saya makin dekat ngan dia. Berikanlah kekuatan pada aku ya Allah.

walaupun telefon saya tak sampai ribu riban. tapi part menipu tu bagi saya unaccepted. very rude punye orang keje menipu. kita ni nak dapat duit rm100 pun susah dia senang2 je keje tipu orang.. tunggu..! jap lagi husband saya balik..

6 comments:

Abam Kie said...

salam. semoga u berjaya dpt tukar hp tu kpd yg original...

eira eixora said...

salam. saya dah dapat tukar. tapi kena tmbh duit sikit.

nohas said...

thanks for sharing this info..kena beli dgn dealer yg sah utk dpt yg original..

Kayu Manis said...

suami knor mahir dlm bab beli gajet2 ni..ada kwn,saudara mara yg suruh suami tlog belikan..

setakat ni ..

kena cari org yg pandai,sbb penipu byk kat luar sana..

Mizz ErMa said...

jahatnya, hopefully akak berjaya setelkan jugak dgn seller tu..yela, mentang2 bukan duet dia, suka hati je dia nk tipu kita kan..

Pondok Usang said...

Kamu.. Jgn sedih sgt ok.. Ada la hikmah tu sebalik kejadian.. Sy juga baru beli hp.. Kawan sy bawa.. Kedai di pj.. Dia kata murah.. Mmg murah dari harga kedai.. Tapi nak beli mcm beli nasi ayam.. Kena beratur... Hihi... Ok awk Selamat menyambut Maulidul Rasul SAW...