Sunday, April 5, 2015

Baik buruk GST

Pernah tak pergi kedai Eco. Ala yang jual semua barang RM2 tu. Saya kalau g kedai Eco memang aim barang yang murah dari kedai lain. Biasa beli sabun mandi lifebuoy 2 ketul RM2. Kalau kedai lain 3 ketul RM5 betul tak? Kalau nak beli besen plastik ke memang sangat berbaloi lah. Towel kecik, stokin. Oke pape je yang difikirkan memang murah dari kedai lain beli situ je. 

Ada jugak sebenarnya lagi mahal dari tempat lain. Sebab tu kena pilih barang. Tapiiiiiii hari tu pergi. Saja buat2 terkejut. Padahal dah tahu pun kan. Semua barang dah tak RM2 lagi. Sebab dah jadi RM2.12. Sesungguhnya 0.12 sen tidak boleh dipandang rendah. Sebab bila beli 10 barang sudah jadi RM1.20 yang kita kena pay extra. 

Namun begitu ada juga sesetengah kedai yang tak kenakan GST pada pelanggan diorang. Sejuk je hati bila baca "GST anda, kami bayar". Setakat ni tak tahu lah banyak mana kedai yang amalkan slogan macam ni. Tapi this is one of the alternative untuk berjimat cermat. Rasanya ramai terbuka hati untuk berjimat cermat lepas GST. Hopefully kita semua tak hangat2 tahi ayam. Kuasa pembeli kurang? macam ada terbaca tajuk tu kat paper hari ni. 

Pape pun kena banyak mentelaah lagi pasal GST ni supaya kita tidak tertipu dengan peniaga yang sewenang2nya kenakan GST. 

Ada tips dapat dari kawan FB:

1. Makan kat kedai biasa je atau restoren biasa bukan restoren yang standard2. 
2. Beli barang runcit kat kedai-kedai biasa bukannya pasaraya gah2. 
3. Instead of pakaian berjenama kita beli pakaian biasa2 sahaja. Pakaian jugak bukan?
4. Beli kereta yang murah, harga murah, tax kurang, jimat banyak. 
5. Pentingkan keperluan bukan kehendak. 

No comments: