Wednesday, January 29, 2014

Usahlah terlalu negatif

Hari tu tertengok satu entri di blog mana saya dah lupa. Tapi dari tulisan itu kebanyakkan apa yang dilakukan oleh kawan-kawan di facebook dikatakan riak. Bagi pendapat saya personally riak adalah berdasarkan niat orang yang upload tu. Kita tak tahu niat dia. Jadi kalau dia upload tengok je lah. Kalau kita yang upload confirm kita tahu apa niat kita bukan?

Ada yang kata bila upload gambar anak tiap-tiap hari macam dia sorang je ada anak

Biar lah dia. Kita pun kadang-kadang excited juga duk upload gambar anak kita kan. Bila anak pandai buat sesuatu yang baru. Niat di hati hanya mahu kongsi kegembiraan dengan kawan-kawan saja sebenarnya. 

Kalau dalam jem amik gambar kete depan pastu teramik gambar stereng kete. Kalau toyota ke, nissan ke riak. Kalau proton tak riak.

Hahaha! Ni lawak. Manala tahu kan termasuk je ke logo kat stereng kete tu. Kalau saya amik gambar mesti orang kata tak riak sebab saya guna viva ajer.. 

Kalau pergi hospital check in kat spital swasta macam Prince Court ke riak. Kalau hospital gomen tak riak pula. 

Ni pun lebih kurang lawak juga lah kekdahnya.




Ada banyak lagi lah yang diperbincangkan. Saya rasa kalau kita terlalu negatif sampai itu tak boleh ini tak boleh mesti ada something wrong ngan diri sendiri or better tutup akaun facebook dan duk diam-diam kat rumah. Sebab diri sendiri ajer yang betul dan orang lain sume salah. 

Walau apa-apa pun kita juga kena hati-hati bila nak upload sesuatu berkaitan dengan keselamatan diri, keluarga dan anak-anak. Takut nanti dalam nak berseronok kongsi itu ini ada sesuatu yang kita terpaksa pertaruhkan. Peringatan untuk diri sendiri juga. 

 







4 comments:

nohas said...

ya, kdg2 saya terfikir jg masa nak upload gambar kt fb, last2 tak jadi upload..

sometimes saja nak share dgn keluarga, kwn2..

Unknown said...

manusia zaman skrg mmg x boleh tgk org lebih skit... huhuhu

Kayu Manis said...

Mcm tau aje blog sapa tu..sinis dn terkesan...

kita tk boleh lafaz ikhlas, cuma niat ikhlas kerana Allah.Allah saja yg tahukn.
knor tk pernah ambil peduli ttg status org dlm fb,blog atau sbgnya lantaklh diorg..demi mnjaga hati n tk busuk hati...lebih mnjaga kpd hati sendiri sbnrnya, supaya tak hitam, sbnrnya klu kita bt n3 sebgitu , kita sendiri yg ada masaalh hati,..risau juga nti dikata mcm bajet bgus..jadikn kejayaan anak org, sbg motivasi..klu cerita anak hisab dadah, merempit, merokok, merompak mcmmana plk ye..

LYAfrina said...

hahah..
biar la..lya x setuju semua ni.. sbb bila lya upload pic anak ke, dlm kete ke (kete buruk je) x pnh terlintas or terpikir mde2 ni semua.. ahhhaiii..mcmana dia org blh fikir camni?? haaa..mesti dia org y kuorkan fakta ni bperasaan camtu kot??

lya mmg truja nak share pic ank mbesar..dr situ salin bblas komen dgn kawan & family jauh2.. xde niat apa2 pon.