Saturday, May 18, 2013

Selamat Hari Guru

wah wah wah...kemain banyak entri hari ni. maaf sebab saya hari ni punya mood untuk menulis. jadi menulis sajalah. kalau takde mood mahu berminggu2 pun tak hupdate kan. 

okleh. saya punya ramai cikgu selama saya belajar ni. kalau sebut satu2 memang entri ni tak kan abes malam ni. jadi untuk dipendekkan cerita saya cerita secara umum je lah. tapi tak nafikan juga adalah cikgu favorite masa sekolah dolu2... 

sekolah pertama saya tadika perkumpulan perempuan machang. tahun 1991. masa tu saya umur 5 tahun. nama cikgu saya dah tak ingat. tapi muka cikgu saya masih ingat. masih ada lagi gambar masa tu tapi gambar kat kampung. kawan2 kalau ada yang kenal sy lagi jomlah mengeratkan silaturahim balik =) mungkin ramai yang tak ingatkan. saya pun tak ingat sangat. sebab masih kecik plus setahun je. 

pra sekolah ngan darjah satu saya sek ren keb hamzah 1. saya sekolah kat situ setahun setengah je. tapi saya ada best friend kat situ. fortunately saya jumpa balik bestfriend2 saya tu masa saya sekolah menengah. we still keep in touch tapi tak sebaik dulu. miracle kan budak darjah satu still boleh ingat kawan lama dan boleh jumpa balik walaupun muka masing2 da lain. yang paling penting. nama kena unik. so senang nak cari. hehehe. ada tu ingat sekali ngan nama ayah lagi. so tu yang jumpa tu. dan saya sangat gembira dapat jumpa mereka balik. cikgu? sorang pun sy dah tak ingat. nama mungkin ingat tapi tak pernah jumpa dan tak tahu dah diorang mengajar sekolah mana. 

kemudian saya pindah ke SK ladang Bari Sungai Tong Setiu. 5 bulan je saya kat situ. Tapi sangat banyak kenangan masa kat situ. kebanyakkannya masih jelas di ingatan. yang paling tak leh blah. ada senior minat saya sanggup tunggu kat kantin. dia darjah 6 sanggup masuk rehat lambat sebab nak terserempak ngan saya. tapi dia perempuan. hahaha lawak2 kalau ingat balik. kalau nak g sekolah kena lalu padang yang luas dan padang tu banyak embun sampai padang jadi putihhhhhh je. ye tuan2 saya bernasib baik sebab masih dapat tengok embun depan mata. 

then darjah 2 saya sekolah kat sek temalir sampailah darjah 6. kat sini lagiiiiii lah banyak kenangan sebab laaaaaamma. ada yang best dan ada yang tak best. dan mostly cikgu2 sume saya masih ingat nama dan recognize muka diorang. tapi bila terserempak saya tengok cikgu2 macam dah makin meningkat usia. tak sedar siri sendiri dah tua juga. hehehe. 

form 1 sampai form 5. saya sekolah kat sms pasir puteh. kat sini saya rasa memori saya banyak cut off hahaha sebabnya kat sini saya ulat buku. benda lain tak banyak sangat terjadi. antara 2 je lah hobi saya. baca buku ngan tido. tapi form 4 saya baru pandai sikit mengenal dunia. nasib baik form 4 sebab tinggal form 5 je lagi nak kena belajar kat situ. ye lah kan dah jadi senior tocang pun mula lah naik sikit2. yang paling obvious sy memang suka tidur dalam kelas sampai cikgu perasana gler saya tido. 

yang paling saya suka tido kelas fizik - cikgu hamidah, kelas bio - cikgu durrah, oke tu je yang memang siap mimpi lagi. oh lagi satu. kelas add math - cikgu kamaruddin. tapi yang speselnya kelas add math kalau saya mengantuk saya boleh bangun ronda2 jadi cikgu nombor 2. oke tak kelakar. sebabnya kalau saya ke tandas pun nanti bila balik kelas saya mengantuk balik. jadi saya pergi lah kat tempat kawan2 yang lain. cikgu tak marah pula. mungkin dia tahu kot kalau tak saya tido. 

subject yang paling saya susah nak skor adalah bahasa melayu, sejarah ngan pendidikan islam. mostly yang kena tulis dan hurai. saya memang fail. kalau fakta senang. tulis fakta dapat markah. kalau benda kena hurai banyak point tak kena. pendidikan islam saya repeat banyak kali past year question tapi sampai sudah saya tak dapat A termasuk lah masa SPM. tapi alhamdulillah result masih oke lagi. mungkin sebab buat past year kot. kalau tak tak tahulah macam mana. bahasa melayu pula saya pelik cikgu pun lagi lah peliks. kenapa saya tulis asyik tulis panjang2 tapi takde point. yang ni nasib baik sempat recover. 

sejarah. saya sebenarnya mengantuk gler masa sejarah tapi disebabkan majoriti kawan2 tido jadi saya tak sampai hati nk tido. walaupun tak bape minat dan tak bape paham saya gagahkan juga diri untuk tak tido. last2 ada lah soalan2 tak logik keluar sebab macam tak tahu nak tanya apa tapi terpaksa tanya juga sebab tak nak bagi mengantuk. kami panggil cikgu sejarah dengan panggilan manja papaya. cuba teka nama dia apa? hehe

english jangan cakap, memang teruk. dan saya tak sangka saya dapat sebaik itu. bagi diri saya lah. itu hasil tiap2 minggu menangis di meja teacher. mungkin teacher berdoa untuk saya juga. sebab tengok saya sedih sangatkan english selalu teruk. saya menangis sambil buat exercise bukan gi menangis saja2 tau =P

okelah kalau nak citer sume subject lagi panjang berjela kan. 

lepas tu saya dapat masuk matrik Kolej Mara Kulim 2004/2005. sepanjang zama persekolahan saya kat kulim memang sangat best. pelajaran dan kerohanian adalah selari. jadi kita tak mudah lalai. hari jumaat ada kelas agama untuk perempuan saja. hari rabu pula untuk semua. hati memang kena bajai selalu dengan ilmu kerohanian. kalau tak manusia ni akan lalai. sekarang berpeluang tengok apa2 ceramah atau motivasi kat tv je. kat luar jarang. tapi walau saya ke KMK perangai tido saya masih bawa. susah mahu tinggal. jadi saya selalu tido kelas fizik. sampai belajar dalam lena. tapi cikgu tahu saya selalu tido jadi cikgu selalu tanya soklan. terima kasih cikgu menyelamatkan saya. 

pastu saya masuk pula UTP. hermmm,,, culture shock ke tak tahu. tapi kat UTP saya macam honeymoon sikit. belajar biasa2 je dan result pun biasa2 je lah kan. mungkin saya dah rasa secure sebab dah dapat masuk uni kan? tapi sikap ini salah ye adik2. sikit sebanyak dia effect jugalah resume kita dan reputasi kita bila keluar uni nanti. 

then sekarang, saya masih belajar lgi kat UM... dunia belajar saya masih panjang lagi dan tak tahu bila akan abes. dan saya sebenarnya suka belajar...hehe poyos je...=P

dan kepada2 cikgu2, lecturer2 yang pernah ajar saya terima kasih banyak2. tanpa kalian sume saya bukanlah saya yang hari ini. 

TERIMA KASIH CIKGU, SAYA SAYANG CIKGU SUME!!

p/s: mungkin banyak typing error tapi saya sudah mahu publish tanpa baca sekali lgi...=)










2 comments:

Kakzakie Purvit said...

Semuanya tinggal kenangan. Kakak sukalah pulak sejarah. Tapi memang ramai yg tak suka dan mengantuk macam eira dan kawan-kawan. Kalau minat tak mengantuk..

Kayu Manis said...

akak suka sejarah..tapi skrg suka sejarah islam berbaloi.

semuanya jadi kenangan.

bersukan kak selalu buat2 sakit..malasnya