Thursday, March 7, 2013

Jangan dengar apa orang kata

Orang boleh kata apa saja., pandangan orang macam2. sebab orang ramai. kita sorang je. kalau ikut apa orang kata, sampai bila kita tak jadi diri sendiri kita jadi orang lain. 

Hanya kita yang tahu kebolehan diri kita sendiri bukan orang. jadi kita lah yang menentukan kita nak jadi apa kita nak buat apa bukannya orang lain. 

Ingat lagi kenangan 9 tahun dulu. masa tu saya baru dapat offer letter dari matrikulasi. tetiba kawan saya cakap, eh better naik tingkatan 6. matrik susah. tapi masa tu saya sangat mahu belajar di matrik. alang2 da dapat saya masuk juga matrik. belajar macam biasa. dan alhamdulillah result saya not that bad. jadinya apa jadi kalau saya dengar apa yang dia kata. mungkin saya naik tingkatan 6. dua tahun then baru masuk u. tu pun tak tahu lah kan flow dia macam mana sebab saya tak pilih yang tu. tapi to be truth saya tak menyesal langsung pilih untuk masuk matrik. da percaya lah, masa matrik adalah moment yang sangat indah dalam kamus saya sebagai pelajar. yes, i miss kolej mara kulim so much!. 

bila saya buat keputusan untuk apply utp masa abes matrik pun ada juga cakap2 yang saya dengar. isk utp susah nak dapat. nak masuk pun susah belajar apa lagi. selagi kita tak cuba kita tak tahu kan. yes, saya apply utp with one of my friend. but end up i am alone sebab kawan saya tu tak terpilih dan saya tahu dia sangat mengharap. saya pun tak sangka saya terpilih dan saya dapat scholar. bersyukur sangat. daaaaaaaan result saya juga not that baaaad walaupun tak excellent. i am proud to be one of utipian. 

okes. setakat ini saja dulu. kalau ada idea saya kongsi apa yang patut lagi =)


2 comments:

Kayu Manis said...

OO KISAHNYA..ANAK KAK HRP2 DPT LE MASUK U..MATRIK PUN OK JUGA KALAU TAK OK JUGA, TINGKATAN 6 AJE..TAKLAH BUANG DUIT..MEMBAZIR AJE KOLEJ2 NI..DAH 5 PUCUK SURAT TAWARAN..

BIASALAH DIORG NAK DUITKAN..APA2 TUNGGU KEPUTUSAN SPM DULU...

eira eixora said...

in sha Allah moga anak akak berjaya masuk u. betul kak dulu banyak jg dpt tawaran dr kolej2..tak thu dr mn diorang dapat alamat