Wednesday, April 11, 2012

Skill memasak

5 Jun bakal menjelma tiba. 5 jun nanti genaplah perkahwinan saya yang ke2. how time fly so fast. tapi skill memasak saya masih ke laut. punya impian nak pandai masak tapi masih tak pandai2. 

baking cake

ingat tak kawan2 saya ada baking chocholate cake hari tu. nasib baik menjadi. 

lepas tu saya plan nak bake sendiri cake untuk birthday dhiya amani. sume barang sudah dibeli. dengan gigihnya saya buat cake. cheese cake. amik resepi kat my ex-ofismate. dia cakap senang gler nak buat. so, buat keputusan tak nak beli kek kat kedai. kan mama nak buat. lagipun kawan cakap senaaaaaaaang sangat sekali buat terus jadi, makanya saya tak nak wasting time try buat dulu teruss buat on the night before birthday dhiya tu. dia cakap after da siap sume just leave it in freezer je. bahagian sejuk bukan beku. tappppiiiiiii sehingga lah keesokannya masih tak keras2. sampai lah seminggu tak keras2 jugak. jadinya ke tong sampah lah ia. sempat amik sket untuk buat aiskrim.

saya kan pernah buat listing untuk kek yang saya mahu buat. makanya saya telah mencuba buat pavlova hari tu. tapiiiiiiiii pavlova saya macam tak masak. cam mana nak cakap. saya tak pernah makan pavlova kat kedai atau yang sapa2 buat just base on apa yang ada kat internet je. dia cakap bila la masak bahagian luar garing bahagian dalam lembut. tapi saya boleh rasa instead of lembut yang saya punya tak berapa nak masak. daripada masak sejam 10 minit berlarutan ke 2 jam lebih. tapi still lembik2 jugak kat dalam tu. makanya percubaan pavlova kali pertama juga gagal =(

masak lauk pauk

entah di mana silapnya. kadang2 cukup rasa, kadang2 tak cukup rasanya. sampai kadang2 tu saya pun tak selera nak makan. rasa nak give up masak memasak ni mana boleh sebab saya ada husband untuk diberi makan dan ada anak untuk dihidangkan makanan best2. wakaka! terasa down gler =,(

husband bising

ye dia macam sudah mula bising sebab kalau makan kat umah orang lain especially sedara mara memang terasa kelainannya. dalam erti kata lain sedap. saya pun ada rasa macam tu jugak. kenapa masih tak pandai2 lagi ni. padahal bukan saya tak masak langsung kat rumah. masak je tapu skill memasak macam tak mahu timbul dalam diri ini. 

gambar makanan

disebabkan ini entri berkaitan makanan jadi saya upload gambar makanan yang pernah saya masak. nak upload tiap kali memasak terasa malas pula.


gambar pavlova saya. sengaja tak beli cream untuk topping sebab nak tengok dulu hasilnya. ye, memang macam yang dijangka tak berapa menjadi. 


ini adalah aiskrim blueberry cheesecake yang saya terpaksa buat sebab cheesecake saya tak menjadi. gambar cheesecake tu tak snap sebab kecewa. 


ini ikan saya tak tahu nama. resepi pun takde nama. kalau nampak sedap pun mungkin rasa tak sesedap apa yang anda tengok. 

3 comments:

Kakzakie Purvit said...

Atau kakak rasa eira punya taste sangat tinggi sebab itu merasa macam tak sedap aje bila eira masak sendiri...

Ada juga org lebih suka makan org punya dari sendiri punya masakan. Kalau ikut mata kakak semua yg eira masak tu amat menggoda...

NadiaNatasha Norhusniyah said...

sabar anis...kak nor dlu pn xreti masak gak...bila dh lama2 try baru blh la telan ckit2...jgn putus asa...cuba lg...yg paling penting biar suami n anak makan air tangan kita walaupun hanya nasi putih hehehe

eira eixora said...

terima kasih kakak2 ku sebab bagi semangat. insyaAllah saya akan berusaha untuk masak dengan lebih sedaaaap nanti