Tuesday, December 11, 2012

perlunya lecturer pandai berbahasa english

orang melayu pula berada di bumi malaysia. jadi apa guna belajar english. bila pengalaman bertambah. umur bertambah. orang sekeliling berbeza2 maka tahu lah juga pandai berbahasa english itu penting. terus terang saya tak pandai english. writing or speaking. cakap broken je. grammar terabur. tapi saya respect sapa yang cakap english dengan cara yang betul dan mudah di fahami. 

sebab itulah ramai di kalangan lecturer pandai berbahasa english. mungkin sebab dulu2 mereka belajar oversea atau mereka terpaksa belajar sebab nak ajar student yang mungkin foreigner. kalau mereka guna bahasa terabur susah pula student nak paham kan. nak paham konsep yang diajar lagi nak paham bahasa lagi. 

guna simple english adalah sangat oke. as long as kita paham maksud ayat tu dan orang lain juga paham apa yang kita sampaikan

#dalamhatinakimprovemyenglishbothwritingandspeaking


5 comments:

ila ni said...

sebut psl improve english, mcla ingt lagi maso SPM mcla gi beli buku grammar UPSR semata2 nk strengthen BI hihi tapi meme best bilo start balik dari awal.

eira eixora said...

nampaknya sy kita start balik dari basic. tapi klu tak apply lama2 tak ingt mula

eira eixora said...

kita=kena

Kakzakie Purvit said...

Kalau masa kakak dulu sekolah antara Melayu dgn cina/india kami berbahasa inggeris sebab itu tak ada masalah. Tapi sekarang kakak lihat anak-anak kakak dgn kawan bangsa lain pun cakap melayu tu yg agak payah improve. Nasib baik anak kakak suka baca novel inggeris. boleh improve juga..

eira eixora said...

sy dulu nasib baik belajar kt utp. sebelum msuk situ sy memng sgt lemah english. pas masuk msih lemah juga tp ada improvement sikit